Terug in de tijd met Night at the Park


Night at the Park is inmiddels een groots terugkerend festival in Den Haag. Aan de vooravond van Parkpop duiken duizenden mensen terug in de jaren '80 en '90. Met oude rotten in het vak die vroeger wereldberoemd waren en blijkbaar nog steeds leven van de muziek, wordt de avond opgeluisterd met de hits van toen. Dit jaar twee podia. Een met alleen maar coverbands. Dit lijkt op het eerste gezicht niet zo boeiend. Leuk wel, want je kan lekker meezingen. Hoogstaand? Dat betwijfel ik. Toch ben ik wel degelijk verrast door bijvoorbeeld een act als de Roots Riders. Zij coveren Bob Marley en doen dat met een band dat staat als een huis en 'on top of that' bezit de band maar liefst drie zangers. Twee daarvan heb ik deze avond kunnen aanschouwen en een daarvan is Mitchell Brunings van TVOH, ofwel The Voice Of Holland. Hij stond destijds in de finale, maar heeft het net moeten afleggen van Julia van der Toorn.

Op de main stage staat Diesel (van de hit 'Sausalito') geprogrammeerd. Vooral die oude links op het podium (gitarist Mark Boon) heeft er zin in. Zijn wilde haren heeft hij nog niet verloren. Het is in elk geval een mooie openingsact.

Daarna is het tijd voor Garland Jeffreys. Enthousiast komt hij het podium op met gebalde vuisten. Deze oude besluit halverwege van het podium af te gaan en te springen richting fotografenpodium. Echter hij blijkt niet terug te kunnen, dus de andere helft van zijn optreden is vanaf daar. Veel lol onder de fotografen natuurlijk. Uiteindelijk begeeft hij zich geheel richting publiek en laat iedereen achter met een lach op het gezicht. Zelfs backstage is hij niet weg te slaan onder de mensen. Overal maakt hij een praatje. Hij heeft het naar zijn zin en wij inmiddels ook!

Next up is Level42. Voordat het optreden begint komen de heren het podium oplopen met niemand minder dan Paul Young, die zelfs in korte broek verschijnt. Puur om alvast even gedag te zeggen. Level42, ik heb ze al eens mogen zien op NSJ, toen vond ik niet bijzonder, maar vanavond staat er een retestrakke band en een band die er zin in heeft.

Paul Young volgt, maar zijn optreden valt helaas in het niet bij Level42. Hij is niet bij stem, klinkt schoor en haalt lang niet alle noten. Met wat stoere moves met zijn microfoonstandaard ziet het er nog wel enigszins flex uit, maar zijn muziek vraagt wellicht om een andere podiumverschijning. Hij krijgt morgen een herkansing met een Amerikanaband Los Pacaminos op Parkpop.

De hoofdact van deze avond is UB40. Een hele leuke act op een avond als deze, waar het gelukkig droog is gebleven, maar waren zij er niet twee jaar geleden ook al? Ach, het maakt niet uit zo lang ze de hits maar spelen. En zelfs Red Red Wine heeft nu zijn eigen rode wijn. Backstage worden de fotografen bediend door Jerome Jacober van Eminent Life Ltd. op een slokje van deze verrukkelijke rode wijn. De reclame voor dit product is op de schermen te zien tijdens Red Red Wine, het laatste nummer van de show.

Daarna volgt traditiegetrouw toch nog een vuurwerkshow. Even was daar onzekerheid over in verband met de harde windvlagen. Omhoog kijken deed ik echter niet dit keer, want ik stond te dichtbij en wat de lucht in gaat komt ook weer terug. Gelukkig maar, want na de laatste knal viel een stuk vuurwerkafval volop op mijn kop. Dat is beter dan in mijn oog, zoals vorig jaar. Met een tevreden gevoel laat ik NATP achter me en ga op huis aan om snel de fotokaartjes te legen, de accu's op te laden. Want dan ben ik weer klaar voor Parkpop!















Reacties