Anouk op haar best tijdens bijna regenloos en alsnog druk bezocht strandconcert


Onderweg, ik ben onderweg naar Anouk en het komt met bakken uit de hemel. Op de fiets ben ik 
normaliter zo'n 30 minuten onderweg. Het voorprogramma is afgelast, dus kon ik lekker rond een uurtje of 19.15 vertrekken. Ineens wordt de regen echt heel erg hard, dus besluit toch even te schuilen. Buienradar vertelt me dat het tot iets over 20-en duurt. En inderdaad wordt het daarna langzaamaan droger.

Eenmaal op het terrein staat daar al een groep mensen met regenoutfits tegen het hekwerk 
aangeplakt. Daar kom ik niet meer tussen, maar er is voldoende ruimte om nog dicht genoeg bij het podium te komen om de foto's te maken die ik wil maken. Als fotograaf moet je namelijk ook gewoon tussen het publiek staan, want de plek voor het podium is alleen voor de VIP. Vreemd, maar ik weet dit nog van '15 jaar Di-rect'. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Ik hoef niet weg na drie nummers, ik kan het hele concert blijven staan. Op de gevonden plek blijf ik sowieso staan tot 21.15 uur. 

Dan begint stipt op tijd Anouk. Ze komt op in regenjas, net vandaag nieuw gekocht. Speciaal voor dit optreden. De voorspellingen voor de rest van de avond tot aan 23:00 uur zijn goed. De bescherming trek ik van mijn camera en lens af en vol goede hoop ga ook ik knallen net als Anouk. Ze heeft er duidelijk zin in en ook dankt ze het publiek al snel voor hun komst. Anouk is niet alleen goedlachs, ze doet ook weer eens haar uitbundige danspassen. Ze rockt net als vroeger. Het geluid klinkt lekker, het is droog en we kijken naar een goedgehumeurde Anouk, dit kan wel eens een toppertje worden. 

De set wordt afgewisseld tussen ballads en stevigere rocknummers. Voor ieder wat wils. Nieuwe en oude songs. Onder het publiek blijken de oude songs het toch echt het beste te doen. Nobody's Wife, Girl, Michel, Lost, R U Kidding Me, Jerusalem, Three Days in a Row, Modern World, alles komt langs. 

Ook doet Anouk tussendoor nog even een sneer naar de NOS en de mensen die hun tickets te koop hadden gezet, omdat er regen op komst was. ""Jesus joh, nog nooit meegemaakt. What the fuck. Volgens mij waren ze gewoon een beetje in de war.. met Sint-Maarten. het is alleen maar regen. Dat is alles. Er is niets aan de hand. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand een show geeft in de buitenregen en dat er op het NOS wordt vermeld wat voor toestand het is en dat alle mensen massaal hun tickets teruggeven! Effe serieus, dat is best grappig! Ja, tjeetje, jemig...Ja, dat is toch jammer voor de mensen...yeah really, wat is het? 25.000 kaartjes en 620 mensen die komen niet. Who the fuck cares?! en het is droog!! Ha! Lekker voor je! Lekker! Pang, Pang, Pang! Ok.. Let's go!" De cabaretachtige benadering zorgt voor nog meer lachende mensen. 

Ja dit concert is meer dan geslaagd. En dan is het ineens al weer 23.00 uur. Anouk zwaait naar haar publiek, geeft wat handkussen en het is gedaan. Geen toegift meer. De DJ-set begint bijna direct nadat ze van het podium is verdwenen. 

Ik ga huiswaarts en kom in de heftigste regenbui die ik ooit in Nederland heb mogen meemaken. Net wanneer ik denk dat het niet harder kan, dan blijkt dit toch te kunnen. Damn, ik ben zelfs met regenpak en waterdichte schoenen compleet doorweekt. Ik heb door rivieren mogen fietsen, de weg was namelijk niet meer zichtbaar. Maar ik kom thuis met een voldaan gevoel. Wat een mazzel heeft Anouk en hebben wij gehad dat tijdens haar concert de gevallen druppels te tellen waren. Ben benieuwd wanneer Anouk weer een concert als dit geeft, want ze was in topvorm.






Reacties