Doe Maar lekker! op het Scheveningse strand



De titel moet ik even uitleggen, dat komt later. Voor nu even terug naar gistermiddag. Ik fiets wederom richting Scheveningen. Niet zoals gisteren door het takkeweer richting Anouk, maar gewoon met een heerlijk zonnetje. Brak ben ik wel en ik heb honger. Gers Pardoel is al geweest om 16:30 uur, maar dat redde ik niet. En Splendid zou pas beginnen om 18:20 uur. Om 17:30 kom ik aan bij de vistentjes. Wat ga ik anders eten dan vis? Hallo, ik ben in Scheveningen! Natuurlijk ga ik vissie eten! 

Ik kom netjes op tijd aan voor Splendid. Het is al lekker druk. Splendid is een uitstekende act om op te laten treden tijdens een strandconcert. De zomerse surfvibes komen je tegemoet. Een echt feestje wil nog niet lukken, maar volgens mij vermaakt men zich wel. Helaas moet ik even naar het toilet, maar betere muziek op het toilet kan ik me nu niet wensen. Teruggekomen is Splendid net afgelopen en zoek ik alvast een plaatsje uit voor straks.Niet zozeer voor Diggy Dex als wel voor Doe Maar natuurlijk. 

Ik sta zowaar links aan de kop tegen het hek. Diggy Dex heeft er duidelijk zin in. Zijn mattie Skiggy Rapz doet de backups. Met een praatje hier en daar vult Diggy de nummers lekker aan. Skiggy krijgt op een gegeven moment ook zijn spotlight door te mogen laten zien hoe snel hij rappen kan. En of hij snel rappen kan. Om eerlijk te zijn, ik vind Skiggy meer on stage uitstraling hebben dan Diggy, maar de muziek van Diggy is fijn en ligt op een of andere manier al een beetje in het verlengde van Splendid.

Met de lucht die steeds donkerder wordt is 
de tijd aangebroken voor Doe Maar. Diggy doet er nog een nummertje achter aan. Ik denk: doe maar lekker! Het publiek zingt/rapt vrolijk mee. Meer nummers worden herkend dan ik had verwacht. Diggy zoekt ook echt contact met het publiek en ook dat is nice om te zien. De uitloop van het podium wordt ten volle gebruikt. Zelfs zo veel, dat de muzikanten daarachter er een beetje verloren bijstaan. Diggy duikte zelfs nog even het publiek in. Het is een goed optreden. Het enige minpuntje is eigenlijk het licht. Er staat geen spot op de uitloop, dus Diggy en Skiggy zijn langzaam aan steeds minder goed zichtbaar.  

De laatste noten klinken en er wordt omgebouwd. Over een half uur begint Doe Maar. Ik zie fans van het eerste uur naast jongeren staan. Sommige nummers van Doe Maar zijn tijdloos en dus is de muziek van deze oude rotten nog steeds interessant, ook voor de nieuwe generaties. Voor velen is het een nieuwe ervaring. Doe Maar voor het eerst op het podium zien staan. Zo ook voor mij. Ik heb vele nummers gehoord. Ik heb ze zelfs al op de rode loper gefotografeerd, maar nog niet eerder live gezien. De letters van 'Live on the Beach' worden inmiddels anders opgehangen. Naast elkaar. Er volgt namelijk een groot videoscherm. Ben benieuwd.

Ze komen op. Henny Vrienten houdt het kort maar krachtig. "We hebben er zin in!". Ernst Jansz staat aardig vooraan op het podium. Links, maar recht voor mij. Henny aan de andere kant. Daar tussenin staat Jan, iets naar achteren en daar weer rechtsachter drummer René. Ook hem kan ik net zien. Het videoscherm, met animaties van maskers, rupsen, vallende paraplus en zelfs de vallende Bom, leidt niet af, maar is echt een aanvulling. Henny doet regelmatig een rondje langs de andere bandleden en flirt met ze. Daardoor zijn het niet alleen oude stilstaande mannen, maar zie je de lol die ze 
samen hebben en dat straalt weer af op het publiek. Ook zijn er extra muzikanten mee, zoals een trombonist en trompetist. Ze zijn wat naar achter gepositioneerd, maar bij verschillende solo's mogen ze naar voren om samen met een van de Doe Maar leden te shinen. 

Hits als Doris Day, Is dit alles, De Bom, Pa, Smoorverliefd, Belle Helene, 32 jaar komen langs en worden afgewisseld met onbekender materiaal. Althans onbekend voor mij, maar om me heen hoor ik dit ook terug. "Leuk, maar ik ken het niet". Dan kondigt Henny een bijzondere artiest aan. Het is Joost Belinfante met toverhoed op. De inmiddels bijna 71-jarige muzikant zet al snel de klassieker Nederwiet in.  

Hoewel Henny nog aangaf "tijdens Doe Maar concerten regent het nooit" komt tegen het einde van de avond daar dan toch ineens een bui. Henny ziet iedereen zijn regenoutfit aandoen en besluit even zelf te gaan voelen hoe erg de regen is. En dan eindelijk wordt de catwalk gebruikt. Nu wel met spotlight gelukkig!

De band sluit af door als groep nog even samen te komen en het applaus blij in ontvangst te nemen. Zo makkelijk komen de heren er niet vanaf. Gelukkig volgt al snel de toegift. De groep komt aan het einde van de toegift wederom samen, maar nu inclusief de extra muzikanten. Met groot 'Doe Maar' op het videoscherm is dit eerste Doe Maar strandconcert dan echt ten einde. Voor wie ooit de kans nog krijgt om Doe Maar live te gaan zien: Doe Maar lekker!*

*Doe maar lekker! was ons motto tijdens de zomervakantie. Als je ergens zin in had, dan zei de ander: "Doe maar lekker!". Heel toepasselijk in de Doe Maar-sfeer ;-).











Reacties